Brev:
Kræsen dreng - 17 mdr.
19. februar 2008
Alder:
17 mdr.
Kræsen dreng  - 17 mdr.
Hej Helen
Vores dreng er meget kræsen og vi har brug for nogle input til hvordan vi kommer videre. Det er mange måneder siden at vi stoppede med at amme og bruge modermælkserstatning.
Vi prøvede at lave "baby" mad til ham, men han viste ikke rigtig interesse. Det endte med at vi gav ham babyretter på glas. Grøntsagslasagne m.m.
Nu, spiser han:
Havregrød til morgen, nogen gange med moset æble eller banan. Til frokost rugbrød med figenpålæg, banan stykker, majs og agurk. Nogen gange yoghurt.
Til aften servere vi hvad vi spiser suppleret med lidt majs eller lignende. Han viser ikke den store interesse, men smager dog på det engang imellem. Men spise det vil han ikke. Han giver tydeligt udtryk for at han ikke kan li det. Så rydder vi af bordet og giver ham senere noget han kan li.
Han spiser ikke kød. Engang imellem dog lidt frikadelle eller pølsehorn. Ingen grøntsager, bortset fra majs og agurk. Frugt viser han heller ikke interesse for. Han kan dog finde på at spise lidt mandarin eller pære. Hvidt brød med smør spiser han med glæde, hvilket han kan få for eksempel inden han skal sove.
Han har gået i vuggestue siden han var 11 mdr. Der siger de, at han hellere ikke spiser meget, dog er det blevet lidt bedre. I vuggestuen spiser han lidt frugt, boller, rugbrød med figenpålæg, risengrød og pizza når de serverer det.
Han har indtil for nyligt fået omkring 80ml mælk på flaske inden han skulle sove. Vi har helt lagt flaskerne væk, selvom han var meget glad for dem.
Vores taktik er nu, at servere hvad vi spiser og hvis han så ikke spiser at rydde af bordet. Senere vil vi så give ham noget vi ved han kan li. Er det forkert?
I vuggestuen siger de, at han må lære at være sulten, altså undvære. Men det er jo heller ikke dem som skal op om natten til en sulten dreng. Andre, heriblandt vores læge, siger at han bare skal spise hvad han vil. Altså to måder at angribe problemet på.
Vi er bekymret for at han ikke får en varieret kost.
Kan hans tænder være en medvirken årsag? Indtil nu har han kun fået 6 tænder, men de er kraftigt på vej nu.
Han er en meget aktiv dreng som sjældent sidder stille. Han har normal vægt, ca.12 kg og trives fint. Det skal også siges at faren også var meget kræsen som lille.