Kræsen dreng - 17 mdr.

19. februar 2008

Alder:
17 mdr.

Kræsen dreng  - 17 mdr.

Hej Helen

Vores dreng er meget kræsen og vi har brug for nogle input til hvordan vi kommer videre. Det er mange måneder siden at vi stoppede med at amme og bruge modermælkserstatning.

Vi prøvede at lave "baby" mad til ham, men han viste ikke rigtig interesse. Det endte med at vi gav ham babyretter på glas. Grøntsagslasagne m.m.

Nu, spiser han:

Havregrød til morgen, nogen gange med moset æble eller banan. Til frokost rugbrød med figenpålæg, banan stykker, majs og agurk. Nogen gange yoghurt.
Til aften servere vi hvad vi spiser suppleret med lidt majs eller lignende. Han viser ikke den store interesse, men smager dog på det engang imellem. Men spise det vil han ikke. Han giver tydeligt udtryk for at han ikke kan li det. Så rydder vi af bordet og giver ham senere noget han kan li.

Han spiser ikke kød. Engang imellem dog lidt frikadelle eller pølsehorn. Ingen grøntsager, bortset fra majs og agurk. Frugt viser han heller ikke interesse for. Han kan dog finde på at spise lidt mandarin eller pære. Hvidt brød med smør spiser han med glæde, hvilket han kan få for eksempel inden han skal sove.

Han har ...

Annonce

... gået i vuggestue siden han var 11 mdr. Der siger de, at han hellere ikke spiser meget, dog er det blevet lidt bedre. I vuggestuen spiser han lidt frugt, boller, rugbrød med figenpålæg, risengrød og pizza når de serverer det.

Han har indtil for nyligt fået omkring 80ml mælk på flaske inden han skulle sove. Vi har helt lagt flaskerne væk, selvom han var meget glad for dem.

Vores taktik er nu, at servere hvad vi spiser og hvis han så ikke spiser at rydde af bordet. Senere vil vi så give ham noget vi ved han kan li. Er det forkert?

I vuggestuen siger de, at han må lære at være sulten, altså undvære. Men det er jo heller ikke dem som skal op om natten til en sulten dreng. Andre, heriblandt vores læge, siger at han bare skal spise hvad han vil. Altså to måder at angribe problemet på.

Vi er bekymret for at han ikke får en varieret kost.

Kan hans tænder være en medvirken årsag? Indtil nu har han kun fået 6 tænder, men de er kraftigt på vej nu.

Han er en meget aktiv dreng som sjældent sidder stille. Han har normal vægt, ca.12 kg og trives fint. Det skal også siges at faren også var meget kræsen som lille.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.